9976713_s

Mijn boek leidt je stap voor stap uit dit doolhof naar de enige blijvende  oplossing voor je gewichtsprobleem:

GEEN DIEET MEER!

Redt_je_gewicht

Een nieuw inzichtgevend (werk) boek met een unieke kijk op en aanpak van overgewicht!

Recensie: Wilma van Leeuwen, gewichtsconsulente

"Het boek is geweldig. Zoals jij schrijft over gewicht, lijnen en alle verpestende gevoelens wat dat met zich meebrengt en hoe je daar een oplossing voor kunt vinden is prachtig. Ik zou het boek wel aan zoveel mensen willen geven met de hoop dat ze er iets aan hebben en gelukkig worden met zichzelf.
Als gewichtsconsulent zal ik het zeker aanraden bij mijn cliënten om te lezen."

Heb jij het ook al (bijna) allemaal geprobeerd?

De dieetvoorschriften van bijvoorbeeld: Montignac, Atkins, Sonja Bakker, Dr. Frank, Weight Watchers, de Voedselzandloper, crash-diëten of één of meerdere van de paar honderd andere diëten?

Of ben je: minder gaan eten en snoepen, heb je de koolhydraten geschrapt, eet je zo min mogelijk vetten, vermijd je zoveel mogelijk alle suikers, eet je geen brood meer, ben je overgegaan tot rauw eten, ben je fan geworden van superfoods en drink je regelmatig smoothies?

Ben je: misschien ook meer gaan bewegen of sleep je je (soms) met de moed der wanhoop naar de sportschool?

Op zichzelf is daar ook allemaal niets mis mee, het geeft juist blijk van jouw discipline en doorzettingsvermogen, maar….

Heeft al die inspanning uiteindelijk ook tot blijvend gewichtsverlies geleid?

Geef jezelf eens eerlijk antwoord op de volgende vragen:

• heb je al eens of vaker een populair dieet gevolgd?
  • heb je daar toen je streefgewicht mee bereikt?
  • heb je dat gewicht ook behouden en ben je daarna dus nooit meer aangekomen?

Wanneer je drie keer met ja hebt geantwoord, feliciteer ik je hiermee van harte. Maar het is waarschijnlijker dat het antwoord, op met name de laatste vraag, voor de meeste vrouwen nee zal zijn. Als dat zo is, hoef je je daar helemaal niet voor te schamen. Want uit langdurig onderzoek en ervaring blijkt dat een dieet bij 95% van de mensen gewoon niet blijvend werkt. Hoe komt dat toch? Waarom gaat het afvallen toch steeds moeizamer en waarom kun je vaak niet lang op je streefgewicht blijven? Ook al doe je nog zo je best? Daar ga ik je straks meer over vertellen, want…..

Zou het niet geweldig zijn als jij:

• uit die vicieuze cirkel van lijnen…eten…aankomen…en weer lijnen kan stappen?
  • het getob met het zoveelste dieet voorgoed achter je kan laten?
  • in alle situaties ontspannen met eten kan omgaan?
  • weer gewoon zelf kunt bepalen wat, hoeveel en wanneer je eet?
  • Het lekkers in je kast (voor de visite natuurlijk) :-) niet meer ‘eet mij’ naar je roept?
  • weer bewust, zonder schuldgevoel, kunt genieten van alles wat je lekker vindt?
  • het kritische stemmetje in je hoofd voorgoed het zwijgen kan opleggen?
  • de weegschaal niet langer meer je humeur bepaalt?
  • eindelijk weer rust in je hoofd en je lijf hebt?
  • veel meer zelfvertrouwen hebt?
  • weer blij bent met je slanke(re) lijf?
  • jouw gezondheid met sprongen vooruit voelt gaan?

Die resultaten kan ook jij zèlf bereiken, op één voorwaarde!

STOP MET ALLE DIETEN

Ja, ja….leuk bedacht hoor stoppen met diëten, hoor ik je al zeggen, maar:

• dan weeg ik binnenkort 2x zoveel
  • dat lukt me nooit
  • ik heb dieetvoorschriften nodig, anders raak ik de controle kwijt
  • dat durf ik echt niet, dan kom ik absoluut weer aan
  • het idee alleen al maakt me onrustig
  • je moet gewoon op dieet, want anders val je nooit af
  • wat een onzin zeg, daar geloof ik echt niet in

“Maar waarom zou je willen geloven dat je iets niet kunt bereiken, terwijl je dat wel heel graag zou willen?”

Want door het regelmatig (blijven) volgen van een dieet  zal je gewichtsverlies helaas niet blijvend zijn. Dat heb je waarschijnlijk zelf ook al vaker ‘aan den lijve’ ondervonden. Vaak kom je langzaam maar zeker toch weer aan zodra je gestopt bent met het dieet. Waardoor je, begrijpelijk, steeds moedelozer en gefrustreerder raakt. Met als mogelijk gevolg dat je jezelf daarvan weer volkomen onterecht de schuld geeft en het gevoel dat je daardoor (alweer) gefaald hebt wordt versterkt.

Ligt dat nou aan jou? Ontbreekt het je aan wilskracht of doorzettingsvermogen? Ben je ‘gewoon’ een slappeling? Het antwoord is heel eenvoudig: nee, dat ben je absoluut niet! Niemand heeft meer discipline dan iemand die steeds weer, ondanks eerdere teleurstellingen, op dieet gaat. Dat je het uiteindelijk weer opgeeft is normaler dan je nu misschien denkt en zeker geen teken van zwakte. Je hebt tot nu toe alleen nog geen andere manier geleerd om met jezelf, voedsel, afvallen en je gewicht om te gaan. Je hebt nog niet geleerd hoe je kunt ontsnappen uit die vicieuze cirkel van lijnen, onrust, eten en schuldgevoel. Tot nu toe tenminste, want ik ga je precies vertellen hoe je dat doet, dus….

4065546-keten-breken “Doorbreek de keten van diëten, beslis zelf weer over je eten!”

Recensie: Sandy Korver

Een nieuwe kijk op je gewicht!

"Het boek lag al enkele maanden op mijn nachtkastje... ten onrechte! Ik had het veel eerder moeten lezen!
RE(d)T je gewicht geeft je een andere kijk op je gewicht, op je lijf! Diëten helpen niet, en toch lijnen we elke keer weer! Waarom toch? En oh, wat zijn we boos op onszelf als we het wéér eens niet volhouden, wat een slappelingen zijn we! En daar gaan we weer... dat wat we er met veel moeite afgewerkt hebben vliegt er weer aan. En meer ook! Met dit jojo'en helpen we onze stofwisseling om zeep. En ons zelfvertrouwen! En waarom gaan we elke keer toch weer lijnen? Met dit boek kun je de vicieuze cirkel doorbreken! RE(d)T je gewicht geeft je veel inzichten: je kijkt naar je voedingspatroon, maar neemt ook je zelfbeeld en belemmerende en negatieve gedachten onder de loep!
Duidelijk geschreven, met veel voorbeelden. Een aanrader dit boek, boordevol met oefeningen en handige tips! Gooi al die dieetboeken maar in de prullenbak, dit is het enige boek dat je in je kast nodig hebt!

De beroemde of beter gezegd beruchte vicieuze cirkel

Duizenden vrouwen zitten gevangen in die beruchte vicieuze cirkel van lijnen, afvallen, eten en weer aankomen. Dit wordt veroorzaakt door het regelmatig volgen van diëten, met het jojo-effect als gevolg.

Zo lang je de dieetvoorschriften netjes blijf volgen, zul je over het algemeen wel in meer of mindere mate afvallen. Maar hoe en wat ga je eten als je uiteindelijk op je streefgewicht bent? Hoe voorkom je dat je toch weer aankomt? Vaak weet je dat niet precies en ‘doe je maar wat’. Met als gevolg dat je uiteindelijk toch weer zwaarder wordt en opnieuw een dieet gaat volgen.

Maar regelmatig lijnen kan uiteindelijk leiden tot een overdreven interesse voor je gewicht, eten en de weegschaal. Tot gevoelens van minderwaardigheid en mislukking. Tot angst voor gewichtstoename en een negatief zelf- en lichaamsbeeld. Met als gevolg: lijnen, de beruchte vicieuze cirkel. Een ‘gewichtig’ probleem, omdat dit zowel je lichamelijke als geestelijke gezondheid schaadt.

Lijnen..afvallen..eten..aankomen..lijnen..

Recensie: Appelejan (echte naam bij mij bekend)

"Hallo Yvonne, ik heb je boek gelezen en daarin staat het meest zinnige advies dat ik de laatste tijd in dieetwereld gelezen heb. Ik denk dat het voor veel mensen een handgreep kan zijn om eindelijk eens onderscheid te kunnen maken tussen alle zin en onzin die geschreven wordt. het dwingt je om eens te inventariseren wat al jaren lang hetzelfde doen heeft opgeleverd, en om te heroverwegen of de gestelde doelen wel reële doelen zijn. Want dat is vaak waar het mis gaat, de lat wordt veel te hoog gelegd, en het uit handen geven van de regie over je eigen eetgedrag is gedoemd te mislukken. Het geeft je handvaten om terug te gaan naar de basis, naar leren herkennen wat je lijf je te vertellen, heeft, er naar te luisteren de signalen op de goeie manier te vertalen en er blijvend en langdurig mee op een goed en gezond en haalbaar gewicht voor je lijf te komen. Ik vind het een aanrader, en zoals je kunt zien aan mijn blog heb ik mijn sporen op dieetgebied na jarenlang ellende inmiddels wel verdiend om daar een mening over te kunnen hebben. chapeau Yvonne!"

Maar waarom werken al die diëten dan niet blijvend?

Het allerbelangrijkste is dat een dieet alleen maar symptoombestrijding is, maar niets doet aan de oorzaak van je overgewicht. Diëten werken niet omdat ze enkel over voedsel gaan en geen aandacht besteden aan de lichamelijke, mentale en emotionele oorzaken, die bij afvallen en gewichtsbehoud een zeer belangrijke rol spelen. In het kort komt het hier op neer:

Lichamelijk veroorzaken diëten uiteindelijk een verstoorde stofwisseling, met het jojo effect als gevolg. Al dat jojoën pleegt een flinke aanslag op je lijf, waardoor je ook lichamelijke klachten kunt krijgen.

Mentaal veroorzaken diëten dat je de kracht en het geloof in jezelf verliest. Een dieet leert je in feite ook helemaal niets. Want juist door het volgen van diëten word je, vaak ongemerkt, afhankelijk gemaakt van anderen die jou voorschrijven wat, en hoeveel je mag eten. Hierdoor leg je de controle over je eetgedrag bij anderen in plaats van bij jezelf.

Emotioneel veroorzaken diëten dat je je zelfvertrouwen verliest. Want je niet aan een dieet kunnen houden wordt vaak gelijkgesteld aan het ontbreken van doorzettingsvermogen, wilskracht en discipline. Niets is minder waar! Bovendien levert het volgen van een dieet je ook geen enkel inzicht op over de vraag: waarom je eet zoals je eet! Welke gevoelens bijvoorbeeld maken dat je soms méér en/of anders eet dan je zou willen.

Recensie: Sigrid van de Marel, diëtiste

"‘Re(d)t je gewicht’ is een boek dat in principe geschreven is voor vrouwen die met hun gewicht worstelen. In het boek wordt duidelijk uitgelegd wat lijnen is, welke eetproblemen een oorzaak kunnen zijn voor aankomen en weer (willen) afvallen, en waarom afvallen steeds moeilijker gaat. De schrijfster schrijft heel duidelijk dat (laag calorische) diëten werken om af te vallen, maar allemaal tijdelijk zijn. En niet definitief helpen om van overgewicht af te komen als er niets wordt gedaan met het denkpatroon en eetgedrag. In het boek staan duidelijke redenen waarom vrouwen toch steeds weer gaan lijnen en een dieet gaan proberen. De schrijfster vertelt dat het belangrijkste is om inzicht te krijgen in jezelf zodat je je eetgedrag op een efficiënte manier kan aanpassen om daadwerkelijk af te vallen en, het belangrijkste, blij te zijn met jezelf.
Wat me het meest bijgebleven is van het boek en wat de inhoud goed samenvat, is de pakkende quote van de schrijfster: "Heb je je eetgedrag ooit daadwerkelijk veranderd of heb je je eetgedrag slechts aangepast aan de dieetvoorschriften die anderen voor jou hebben bedacht?"
Ik vind het een goed boek, niet alleen voor de vrouwen die regelmatig lijnen, maar het is tevens een handvat voor zorgverleners die vrouwen met overgewicht kunnen helpen bij het krijgen van inzicht in het huidige en te veranderen denkpatroon en eetgedrag."

De grote vraag is dus:

“Heb jij je eetgedrag ooit daadwerkelijk veranderd of heb jij je eetgedrag slechts tijdelijk aangepast aan de dieetvoorschriften die anderen voor jou hebben bedacht?”

11037070_887357834660933_6650151643672698431_n

Ik ben Yvonne van den Hout en gespecialiseerd in het begeleiden van vrouwen met gewichts – en eetproblemen. Of eenvoudiger gezegd: vrouwen die regelmatig moeite hebben met het volhouden van een dieet. In de afgelopen 15 jaar heb ik honderden vrouwen met succes geholpen om hun problemen met hun gewicht en eetgedrag en de steeds mislukte lijnpogingen voorgoed te overwinnen.  En nu kan jij dat ook, omdat ik mijn succesvolle werkwijze uitgebreid in mijn boek ‘RE(d)T je gewicht’ heb beschreven. De titel verwijst enerzijds naar de (deels) in dit boek gebruikte methode, de RET. Hiermee leer je om je (on)bewuste negatieve emoties die leiden tot ongewenst eetgedrag, om te buigen naar positievere emoties en daarmee tot gewenst eetgedrag. Anderzijds is de titel een oprecht gemeende waarschuwing: voorkom dat je gewicht onvermijdelijk toeneemt door het ongezonde jojo-effect veroorzaakt door regelmatig lijnen.

Ik laat je inzien dat het niet zozeer het voedsel zelf is, dat maakt dat je aankomt, maar vooral ook de manier waarop je hebt leren denken over jezelf in relatie tot voedsel, afvallen en je gewicht. Alleen door het veranderen van deze, vaak jezelf veroordelende (onbewuste) manier van denken, bereik je uiteindelijk zélf een blijvende verandering in je (emotionele) eetgedrag en daarmee in je gewicht.

“Je bent namelijk tot veel méér in staat dan je soms zelf denkt!

(Ingekorte) Recensie: Nederlandse Obesitas Vereniging, Ema Wilhelmus
"Dit boek is geschreven voor alle vrouwen die gevangen zitten in de vicieuze cirkel van afvallen en aankomen. Mensen die heel vaak op dieet geweest zijn, krijgen steeds meer problemen om blijvend af te vallen. Bij de populaire diëten gaat het alleen maar over eten en is er veel te weinig aandacht voor de lichamelijke en emotionele processen. Regelmatig lijnen leidt tot gulzigheid waardoor je uiteindelijk een verstoorde relatie met voedsel krijgt. ‘RE(d)T je gewicht’ is een no-nonsense realistisch zelfhulpboek. Als je op het punt staat om weer aan het zoveelste al dan niet nieuwe dieet te beginnen zou ik zeggen: lees eerst eens dit boek!"
Vaak hoor ik vrouwen zeggen als ze vinden dat ze (weer) moeten afvallen: “die knop moet maar eens om”. Maar waar zit die knop dan en hoe zet je die definitief om? In dieetboeken vertelt niemand je waar die knop zit, laat staan hoe je hem omgezet krijgt. Die knop zit in je hoofd, in je hersenen. Ofwel ‘tussen je oren’, wat hier iets heel anders betekent dan dat je een psychische aandoening zou hebben.

schakelaar-356349De oorzaak en tegelijkertijd de oplossing van je gewichtsprobleem ligt voor een groot deel in de manier waarop je over jezelf, je eetgedrag en gewicht denkt.

Denk jij ook regelmatig:

• dat het mislukken van een dieet jouw eigen schuld is?
  • dat het je ontbreekt aan wilskracht, discipline en doorzettingsvermogen?
  • dat je om af te vallen anderen nodig hebt die jou voorschrijven wat en hoeveel je mag  eten?

Denk jij ook regelmatig:

• negatief over jezelf?
  • negatief over je eetgedrag?
  • negatief over je lichaam en je gewicht?

Als je een of meerdere vragen met ja beantwoord hebt, werk je onbewust het afvalproces tegen. Want het zijn juist dit soort, jezelf veroordelende gedachten, die invloed hebben op je emoties. Ze veroorzaken gevoelens zoals schaamte, schuldgevoel, boosheid, verdriet, machteloosheid, onzekerheid of soms zelfs wanhoop. En het zijn precies dit soort gevoelens die jouw emotionele eetgedrag bepalen en je daardoor belemmeren om je doel, blijvend afvallen, te bereiken!

Je eigen veroordelende gedachten zijn dus de knop en door je daarvan bewust te worden en ze te leren veranderen ofwel definitief om te zetten, veranderen je gevoelens. En door die andere nieuwe gevoelens verandert als vanzelf je eetgedrag en daarmee dus ook je gewicht.

Recensie: Jolanda Abma, gewichtsconsulente

"Eindelijk een boek over afvallen zonder voorgeschreven lijstjes met wat je wel en niet mag eten. Het  laat zien dat de strijd van afvallen en aankomen verder gaat dan alleen een dieet qua voeding. Een boek met veel herkenbare voorbeelden.  Het boek leest prettig, is vlot geschreven. Het is bedoeld als werkboek, je leert gaan de weg het boek veel over jezelf en je gedrag. Het boek is geschikt voor iemand die blijvend z’n (eet)gedrag wil aanpassen. In het boek wordt de RET methode goed beschreven. De RET is ook geschikt voor andere problemen, niet alleen voor overgewicht. Een aanrader met inderdaad een heldere realistische kijk op het probleem ‘gewicht’!

Waarom zou ik je boek moeten lezen? Wat levert deze nieuwe aanpak me op? Veel…heel veel…

• je hoeft nooit meer een dieet te volgen voor de rest van je leven
  • je hebt de natuurlijke controle over je eigen eetgedrag weer terug
  • je hebt geen (vr)eetbuien meer en valt niet meer terug in het ‘dieetdenken’
  • je hebt nooit meer schuldgevoelens over het eten van ‘ongezond’ voedsel
  • je gebruikt eten nooit meer om je emoties te verdoven
  • je ziet voedsel nooit meer als vriend of vijand, maar gewoon als brandstof voor je lijf
  • je hebt het ‘kritische stemmetje in je hoofd’ voorgoed het zwijgen opgelegd
  • je ervaart rust en vrijheid in je hoofd en lijf
  • je hebt veel meer zelfvertrouwen
  • je hoeft niet meer per se door iedereen aardig gevonden te vonden
  • je bent assertiever geworden en durft gewoon ook eens ‘nee’ te zeggen
  • je gelooft weer in je jezelf en in je eigen kracht
  • je kunt zelfstandig afvallen tot een voor jouw lichaam gezond gewicht zonder jojo-effect en dat gewicht ook behouden
  • je kunt weer echt blij zijn met je slanke(re) lijf
  • je gezondheid is enorm verbeterd

Omdat je nu zelf de controle over je eetgedrag terug hebt en weet hoe je die beroemde of beter die beruchte ‘knop in je hoofd’ definitief om kunt zetten. En vooral ook omgezet kan houden!

Maria Genova, schrijfster van de bestseller ‘Man is stoer, vrouw is hoer’ e.v.a. boeken

"Eindelijk een boek dat vertelt waarom de populaire diëten slechts tijdelijk werken en wat wél een blijvend resultaat oplevert. Het boek is heel duidelijk, helder en begrijpelijk geschreven, zonder bla-bla. Het is prettig leesbaar en bevat veel praktische tips. De inhoud is ook heel interessant. Ik dacht zelf behoorlijk veel over eten en gewicht te weten, maar heel veel dingen wist ik toch niet. Interessant om te lezen waarom de meeste bekende diëten niet werken en wat wel werkt als je gewicht wilt verliezen.
Een aanrader voor mensen die willen afvallen."

Twijfel je nog? Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen:7685818_sIs dit weer zo’n ‘halleluja boek’ over alleen maar positief  denken?

Nee, dat is het zeker niet. Dit boek geeft je juist inzicht in je eigen manier van denken.

Ben ik niet te jong of misschien te oud om met dit boek aan de slag te gaan?

Nee hoor, zeker niet. Dit boek is geschreven voor alle vrouwen, jong, oud of middelbaar. Voor schoolmeisjes en studentes en voor (groot)moeders en (klein)dochters.

Ik heb niet gestudeerd, is dit boek voor mij daarom moeilijk te volgen?

Nee hoor. Of je nu hoog, middelbaar of laag opgeleid opgeleid bent, dat maakt totaal niets uit. Het boek is heel duidelijk, overzichtelijk en zeer begrijpelijk geschreven voor iedereen.

Ik heb een vermageringsoperatie gehad, is het dan wel zinvol om dit boek te lezen?

Jazeker, hoewel je daar absoluut (veel) mee zal afvallen, blijft het toch een hulpmiddel. Want als je mentaal  ‘niet goed in je vel zit’ dan komen de kilo’s er toch zo weer aan. Helaas zijn daar voorbeelden genoeg van.

Moet je per se overgewicht hebben om profijt van dit boek te hebben?

Dat zou je misschien denken, maar iedere vrouw die niet tevreden is met haar figuur en gewicht kan haar voordeel doen met de inzichten, tips en oplossingen in dit boek. Ook als je maar af en toe een dieet volgt. Het maakt ook totaal niet uit of je objectief gezien slank bent of een ‘normaal’ of gemiddeld gewicht hebt. Of een licht, matig, behoorlijk, of groot overgewicht.

Recensie: van H

Aanrader!
"Een duidelijk en erg prettig leesbaar boek! Door het lezen van de heldere informatie, de vele voorbeelden, de herkenbare gedachten, de tips enzovoorts zal eten een minder beladen onderwerp worden. In plaats van voedsel te zien als een soort vijand, zal je gaan inzien dat het simpelweg de brandstof voor je lichaam is, en het zeker geen emotionele en mentale problemen op kan lossen. Zelfs wanneer je (zoals ik) niet constant met diëten en lijnen bezig bent, kan het zeker geen kwaad dit boek eens te lezen!"

Een boek  voor alle vrouwen die weer blij met zichzelf, hun gezondheid en hun slanke(re) lijf willen zijn!

slank denkenJe kunt nu 2 dingen doen:

1. Blijven worstelen met het ene na het andere dieet zonder blijvend resultaat en jezelf daarvan de schuld blijven geven